a_pixel
ankiety w sugesterze
Blog Zarządzaj klientami Aktualności

Ankiety w Sugesterze - krótki przewodnik dla początkujących

Sylwia Cerecka

Sylwia Cerecka, 2024-02-29

Jak dowiedzieć się czy klienci są zadowoleni z Twoich usług? Jak porównać który produkt cieszy się największą popularnością? Jak poznać zdanie pracowników na temat Twojej firmy? Odpowiedź jest jedna - dać im ankietę do wypełnienia.

Ankieta jest najprostszym sposobem, by zbadać satysfakcję klientów, zebrać opinię na temat produktów czy usług, zgromadzić dane demograficzne czy zebrać feedback od pracowników.

Samo stworzenie ankiety nie jest ani trudne, ani czasochłonne. Ważne, żebyś wiedział o co chcesz zapytać i kogo.

 

W tym krótkim przewodniku znajdziesz:

  1. jakie pytania dodaje się do ankiety,
  2. jak stworzyć ankietę w Sugesterze, 
  3. jak dostosować wygląd ankiety,
  4. jak udostępnić ankietę ankietowanym,
  5. jak czytać wyniki ankiety,
  6. oraz jakie dodatkowe korzyści czerpiesz z integracji ankiet z innymi modułami systemu.

 

Zastanów się nad listą pytań, jakie dodasz do ankiety

To, jakie pytania dodasz do ankiety zależy od tego, w jakim celu ją przeprowadzasz, jaka jest Twoja grupa docelowa oraz jakie informacje chcesz uzyskać. 

Oto nasze sugestie pytań, które możesz uwzględnić w ankiecie:

  • Pytania otwarte - pozwalają swobodnie wyrazić opinie i dodać komentarze, na przykład: "Co według Ciebie moglibyśmy poprawić, by lepiej spełniać Twoje oczekiwania?”
  • Pytania zamknięte (jednokrotnego wyboru), gdzie wybierasz jedną z dostępnych opcji odpowiedzi, na przykład: "Czy jesteś zadowolony z naszych produktów? (Tak/Nie)"
  • Pytania zamknięte (wielokrotnego wyboru), gdzie możesz zaznaczyć kilka odpowiedzi spośród dostępnych opcji, przykład: "Którego z naszych produktów używasz regularnie? (Wybierz wszystkie, które odpowiadają)"
  • Pytania skali ocen, gdzie oceniasz konkretną cechę produktu lub usługi za pomocą skali numerycznej lub słownej. Na przykład: "Oceń jakość obsługi klienta w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo słabą jakość, a 5 bardzo dobrą jakość."
  • Pytania demograficzne, które pozwolą Ci zbierać informacje takie jak wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny itp.
  • Pytania rankingowe, gdzie ustawiasz kilka opcji według ich ważności lub preferencji, na przykład: "Uporządkuj poniższe czynniki według ich wpływu na Twoją decyzję o zakupie: cena, jakość, marka, opinie innych klientów."

 

TIP: Zadbaj o zróżnicowane pytania oraz dostosowanie ich do celu ankiety i potrzeb badania. Nie rób też zbyt długich ankiet, bo to może zniechęcić do ich wypełnienia.

 

Stwórz ankietę, korzystając z szablonu dostępnego w kreatorze

Jeśli masz już konspekt swojej ankiety, możesz przystąpić do działania. Na początek sprawdź czy na pewno masz aktywny moduł Formularze w Sugesterze (tak, nie ma tu pomyłki, musisz mieć aktywne Formularze, żeby móc tworzyć ankiety:)

Jeśli nie widzisz zakładki z formularzami w górnej belce na swoim koncie, wejdź w Ustawienia -> Moduły i aktywuj Formularze.

 

Jak dodać ankietę w Sugesterze?

 

  • Wejdź w zakładkę Formularze i kliknij przycisk Dodaj
  • W Kreatorze formularzy wybierz Utwórz ankietę NPS

kreator ankiet

  • Domyślnie masz podanych kilka pól. Możesz je wykorzystać, zmieniając po prostu nagłówki pól lub część z nich usunąć i dodać swoje
  • Kolejne pola dodajesz za pomocą przycisków pod formatką do tworzenia ankiety

pola w ankiecie

  • Jeśli jakieś polu chcesz usunąć - skorzystaj z ikony kosza, a jeśli przenieść w inne miejsce - użyj strzałki

zmiana kolejności pól w ankiecie

  • Kiedy dodasz wszystkie potrzebne pola, rozwiń Więcej opcji, by uzupełnić jeszcze kilka danych:
  • Stwórz komunikat, w którym podziękujesz za wypełnienie ankiety i przedstawisz ewentualne dalsze kroki działania
  • Podaj, na który adres firmowy ma przychodzić powiadomienie, że ktoś wypełnił ankietę
  • Wpisz adres strony, który się wyświetli po wypełnieniu ankiety (np. Twoja strona www)
  • Jeśli chcesz, by z ankiety tworzył Ci się automatycznie klient w CRM, skorzystaj z opcji mapowania na klienta
  • Jeśli planujesz anonimową ankietę - zaznacz checkbox Anonimowy formularz

Gotowe! Właśnie stworzyłeś swoją pierwszą ankietę.

Dostosuj wygląd ankiety za pomocą własnych styli CSS

Jeśli korzystasz z naszego kreatora do ankiet, to wizualnie Twoja ankieta jest gotowa, by rozesłać ją do klientów lub pracowników.

Jeśli jednak znasz się na CSS, możesz zupełnie zmienić wygląd Twojej ankiety - nadać jej kolory, zmienić kolor czcionki, dodać firmowe logo i wszystkie inne elementy, które kojarzą się z Twoją marką.


Zobacz też: Jak budować identyfikację wizualną marki za pomocą Sugestera


Pola do wpisania własnego CSS znajdziesz, rozwijając Więcej opcji w Twojej ankiecie.

TIP: Jeśli znasz podstawy CSS, ale nie masz pomysłu jak zmienić ankietę, możesz się zainspirować przykładami naszych formularzy z bazy wiedzy. Znajdziesz tu gotowe skrypty do wklejenia. Możesz ich użyć jako bazy i zmienić np. tylko kolory.

 

własny css w ankiecie

 

Udostępnij ankietę klientom, umieszczając ją na stronie lub wysyłając mailing

Jeśli Twoja ankieta jest gotowa i chcesz ją udostępnić, możesz to zrobić na 2 sposoby:

Dodaj skrypt ankiety do Twojej strony www

Dzięki temu każdy kto wejdzie na stronę, zobaczy że ma możliwość pozostawienia swojej opinii. Ankietę możesz wrzucić w dowolne miejsce na stronie lub podstronie, jeśli na przykład ankieta jest tematyczna i dotyczy tylko określonej grupy Twoich produktów

 

skrypt ankiety na stronę

 

Wyślij link do ankiety w mailu/mailingu

Jeżeli ankieta dotyczy na przykład badania satysfakcji Twoich pracowników, możesz rozesłać im link do ankiety mailowo. Masz do wyboru - pojedynczy mail lub mailing.

Link znajdziesz, wchodząc w wybraną ankietę z listy i klikając przycisk Wyślij.

 

wysyłka linku do ankiety

 

Sprawdź odpowiedzi ankietowanych w tabeli wyników

Do analizy wyników z ankiet służy w Sugesterze tabela wyników, którą znajdziesz, klikając na liczbę w kolumnie Wyniki na liście ankiet.

W tabeli, oprócz odpowiedzi na Twoje pytania z ankiety, znajdziesz też informacje, które ułatwią Ci czytanie wyników takie jak: data wypełnienia ankiety, nazwa klienta (jeśli masz go już zapisanego w swojej bazie i system na podstawie adresu email jest go w stanie przyporządkować) oraz adres url ankiety.

 

wyniki ankiet

 


Jak czytać wyniki ankiet:

  • rozpocznij od przeglądu ogólnych statystyk, takich jak liczba wypełnionych ankiet w danym dniu, średnia liczba odpowiedzi, czy ankietowani odpowiadali na wszystkie pytania, czy tylko na część. Jeśli w ankiecie były pytania otwarte i są one nieco dłuższe, najedź kursorem na pole z odpowiedzią, by zobaczyć całą jego treść

treść odpowiedzi w wynikach

  • przeanalizuj odpowiedzi na poszczególne pytania. Sprawdź, jakie są najczęstsze odpowiedzi, jakie są tendencje i czy istnieją różnice w odpowiedziach w zależności od różnych grup ankietowanych. Możesz sobie pomóc, sortując wyniki w kolumnach - rosnąco, malejąco, alfabetycznie. Wystarczy kliknąć na nagłówek wybranej kolumny,

sortowanie wyników ankiet

 

  • zidentyfikuj trendy i wyciągnij wnioski płynące z ankiety. Spróbuj odpowiedzieć na pytania: Co wynika z tych danych? Jakie są główne przyczyny i skutki? Co warto poprawić?

Na koniec zrób listę wniosków, jakie płyną z wykonanej ankiety i zaplanuj co i kiedy można poprawić.

 

TIP: Jeśli łatwiej Ci analizować wyniki w excelu, możesz pobrać tabelę do pliku xls.

Dodatkowe możliwości, jakie daje integracja ankiet z modułem CRM i helpdesk 

Ankiety w Sugesterze są zintegrowane z modułem CRM i pocztą elektroniczną, dzięki czemu możesz kompleksowo zarządzać danymi klientów oraz automatyzować część działań na podstawie zebranych informacji z ankiet. Link do wypełnionej przez klienta ankiety znajduje się w jego profilu w CRM. Dzięki temu nie tylko szybko przejdziesz do odpowiedzi, jakich udzielił Ci klient w ankiecie, ale też poznasz ogólne zaangażowanie klienta po liczbie ankiet, jakie dla Ciebie wypełnia.

 

ankiety w crm

 

Na jakie działania pozwala integracja ankiet z innymi modułami systemu:

1. Automatyczną aktualizację profilu klienta

Ankiety działają w Sugesterze na tej samej zasadzie co formularze, dlatego je także możesz mapować na przykład na klienta. Dzięki temu dane wpisane przez klienta w polach ankiety zostaną zapisane w odpowiednich polach w CRM. To ułatwi Ci personalizację komunikacji oraz obsługę, a także zbieranie nowych kontaktów,


Zobacz też: 6 ciekawych sposobów na wykorzystanie formularzy


2. Segmentowanie klientów

Klientów zainteresowanych konkretnym produktem można na przykład oznaczyć odpowiednim tagiem lub umieścić w dedykowanej grupie.

Zobacz też: Segmentacja klientów - kim jest Twój idealny klient?

3. Personalizację komunikacji z klientem

Możesz na przykład wysyłać spersonalizowane oferty lub treści marketingowe, uwzględniając preferencje klienta wyrażone w ankiecie.

4. Badanie satysfakcji klientów i pracowników

Ankiety mogą być wykorzystywane do regularnego monitorowania satysfakcji klientów, a wyniki analizowane w kontekście danych zgromadzonych w module CRM. Dzięki temu możesz szybko reagować na sygnały o niezadowoleniu klientów i podejmować odpowiednie działania.

Badanie satysfakcji możesz też przeprowadzić wśród swoich pracowników, by dowiedzieć się co im się podoba, a co nie w pracy. Taka ankieta może być anonimowa, więc nikt nie będzie się stresował i będzie odpowiadał szczerze.

 

Tworzenie ankiet w Sugesterze nie jest skomplikowane. Musisz się tylko zastanowić kogo chcesz zapytać o zdanie, sformułować jasne dla odbiorcy pytania i udostępnić ankietę jak najszerszej grupie odbiorców, by móc porównać wyniki i wyciągnąć wnioski. 

W ramach konta w Sugesterze masz kolejne darmowe narzędzie, które pozwoli Ci poznać co myślą o Tobie inni. 

 

Masz pytania? Kliknij - oddzwonimy
do Ciebie w 30 sekund.